Skip to main content

ADAB – ADAB MENZIARAHI KUBUR

Assalamualaikum, salam Jumaat.

Pada peringkat awal, Rasulullah SAW melarang umatnya menziarahi kubur kerana orang yang menziarahi kubur pada masa itu akan melakukan perkara-perkara yang dilarang antaranya duduk di atas kubur, menangis, merintih-rintih, mengoyak-ngoyak baju, memukul pipi dan sebagainya. Namun, apabila kefahaman Islam semakin kukuh, maka Rasulullah SAW menggalakkan umatnya menziarahi kubur untuk melembutkan hati, mengingatkan tentang azab kubur dan hari pembalasan di Padang Mahsyar agar umatnya sentiasa dalam keadaan bersederhana di dunia. Antara adab yang diajar Nabi Muhammad SAW ketika melawat kubur ialah;

1)      Memperbetul tujuan menziarahi kubur.
Rasulullah SAW bersabda, “Dahulu aku telah melarang kalian menziarahi kubur, sekarang ziarahilah kubur, maka sesungguhnya menziarahi kubur melembutkan hati, menitiskan air mata dan mengingatkan hari akhirat. Dan janganlah kalian berkata-kata dengan perkataan yang keji dan batil.” (HR al-Hakim dan dinilai hasan oleh al-Albani)

Justeru, tujuan ziarah ialah mengingatkan orang yang menziarahi kubur kepada kematian dan memberi manfaat kepada penziarah. Seseorang boleh melakukan di mana jua dia berada jika ingin menghadiahkan pahala dan berdoa kepada ahli kubur kerana Allah SWT yang memberikan pahala tanpa mengira di mana jenazah berada.

2)      Tidak mengadakan perayaan di perkuburan.
Islam melarang penganutnya menjadikan kubur atau amalan ziarah kubur sebagai sebuah perayaan. Rasulullah SAW menegaskan, “Jangan jadikan rumah-rumah kalian seperti perkuburan dan jangan jadikan kuburku sebagai tempat perayaan. Berselawatlah ke atasku kerana sesungguhnya selawat kalian akan sampai kepadaku dimana jua kalian berada.” (HR Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albani).
Amalan mengunjungi kubur hanya pada setiap Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha perlu direnungi semula kerana diibaratkan perayaan bersama kaum keluarga di perkuburan. Malah dianjurkan dalam Islam supaya bergembira dan bertanya khabar pada 1 Syawal dan 10 Zulhijjah. Begitu juga kita boleh berselawat kepada Rasulullah SAW di mana jua kita berada dan tidak perlu mengirimkan salam kepada Rasulullah SAW melalui rakan-rakan yang menunaikan umrah dan haji.

3)      Mengucapkan salam.
Rasulullah SAW telah mengajar beberapa ucapan ke atas ahli kubur, antaranya ialah;




“Salam sejahtera ke atas kalian wahai penduduk negeri kaum mukminin dan muslimin. Dan sesungguhnya jika diizinkan Allah kami menyusul. Aku memohon kepada Allah keselamatan bagi kami dan bagi kalian.” (HR Muslim)

4)      Tidak mengucapkan perkataan yang keji.
Berbicara urusan duniawi di tanah perkuburan memberi impak kepada penziarah hingga boleh menjauhi daripada tujuan asal ziarah iaitu melembutkan hati dan mengingatkan kepada hari akhirat.

Muslim juga dilarang mencela, mengkritik dan mengaibkan jenazah yang dikebumikan di kubur itu. Rasulullah SAW mengingatkan, “Jangan mencela orang-orang yang sudah meninggal dunia kerana mereka sudah sampai kepada apa yang mereka lakukan.” (HR Bukhari)

5)      Tidak menunaikan solat di kubur kecuali solat jenazah.
Rasulullah SAW bersabda, “Jadikanlah di rumah kalian sebahagian daripada solat-solat kalian dan janganlah kalian jadikannya perkuburan.” (HR Bukhari).

Nabi SAW pernah menunaikan solat jenazah di perkuburan sebagaimana hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah r.a.; “Sesungguhnya wanita berkulit hitam yang biasa membersihkan masjid (meninggal dunia). . . , maka Nabi berkata: Tunjukkanlah kepadaku kubur dia, maka para sahabat menunjukkan kepada Baginda kuburan wanita tadi kemudian Nabi solat jenazah untuknya.” (HR Bukhari dan Muslim). Muslimin dilarang sama sekali solat menghadap kubur. Sabda Nabi SAW, “Jangan duduk di atas kubur dan jangan solat kepadanya.” (HR Muslim)

6)      Tidak membaca al-Quran di kubur.
Rasulullah SAW bersabda, “Jangan jadikan rumah-rumah kalian seperti perkuburan, sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibaca di dalamnya surah al-Baqarah.” (HR Muslim).

Rumah yang tidak dibaca al-Quran diumpamakan seperti kubur. Justeru, setiap muslim digalakkan membaca al-Quran di dalam rumah khususnya surah al-Baqarah. Kubur bukanlah tempat untuk membaca al-Quran. Sesiapa yang ingin menghadiahkan bacaan al-Quran kepada orang yang sudah meninggal dunia boleh melakukan di mana jua dia berada dan tidak perlu duduk di sebelah kuburan.

7)      Tidak memijak kubur.
Jabir r.a. menerangkan, “Nabi SAW melarang dari mengkapur kubur, menulis di atasnya, membuat binaan di atasnya dan memijaknya.” (HR at-Tirmizi dan dinilai sahih oleh al-Albani).

Daripada hadis ini dapat disimpulkan bahawa dilarang mengkapur atau mewarna atu menghias, menyimen, atau membuat binaan konkrit, jubin, marmar dan sebagainya. Dilarang menulis di atas kubur seperti menulis doa-doa di batu nisan dan menulis ayat-ayat al-Quran di sekeliling kubur.
Namun wajar membuat tanda pengenalan untuk mengenali dan dibezakan kubur seseorang berdasarkan tindakan Rasulullah SAW yang meletak batu di sebelah kubur Uthman bin Mazhun r.a., “Aku memberi tanda dengan batu ini untuk kubur saudaraku dan disinilah akan dikebumikan sesiapa yang meninggal dunia dari kalangan ahli keluargaku.” (HR Abu Daud dan dinilai hasan oleh al-Albani)

8)      Tidak meletakkan karangan bunga atau seumpamanya.
Meletakkan karangan bunga, bunga rampai dan sebagainya di atas kuburan bukanlah syariat Islam. Daripada Ibnu Abbas r.a. katanya, “Rasulullah SAW melalui kuburan lalu Baginda terdengar suara dua orang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah SAW bersabda, “Mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara besar . . . lalu Rasulullah SAW meminta dibawakan pelepah tamar dan Baginda membelahnya menjadi dua lantas meletakkannya pada kedua kubur itu. Baginda ditanya, “Wahai Rasulullah! Mengapa berbuat demikian?” Baginda menjawab, “Semoga itu akan meringankan (azab) selagi pelepah kurma itu tidak kering sehinggalah kering.” (HR Bukhari)

Hadis ini dikhususkan dengan sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir r.a., Rasulullah SAW bersabda, “Aku melintasi dua buah kubur yang penghuninya diseksa, maka aku mahu berikan syafaatku agar dihindarkan daripada kedua-duanya azab selagi dua ranting itu basah.” (HR Muslim).

Hadis ini jelas menunjukkan sebab Nabi SAW meletakkan ranting di atas kubur sebagai syafaat dan doanya. Perbuatan sahabat yang bertanya menunjukkan bahawa hal ini tidak pernah dilakukan sebelum itu dan tidak pula diperintahkan oleh Nabi SAW agar diikuti oleh para sahabat. Perbuatan ini khusus kepada Baginda sebagai doa dan syafaat untuk umatnya. Perbuatan membawa jambangan bunga bertentangan dengan ajaran islam kerana pembaziran. Firman Allah SWT bermaksud, “Janganlah kamu menghamburkan-hamburkan hartamu secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu saudara-saudara syaitan, dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhannya.” (Surah al-Israk: 26-27)


Demikianlah antara adab yang perlu dijaga apabila menziarahi kubur. Menziarahi kubur bukanlah hanya dilakukan semasa hari pengkebumian atau setiap kali menjelangnya hari raya sahaja. Sunnah menjadikan amalan menziarahi kubur itu sebagai suatu usaha orang yang hidup mengingati orang yang telah mati dan mengingatkan dirinya bahawa dia juga akan mati. Oleh itu, dengan mengingati mati seseorang akan memperbanyakkan amal ibadatnya di dunia.  

Wallahua'lam bis sawab. 

Comments

Popular posts from this blog

FENOMENA “MABRUK”

Assalamualaikum, salam Jumaat. Menyuburkan kembali dan melazimkan penggunaan bahasa Arab hari ini merupakan perkembangan yang sangat baik. Sementelah bahasa Arab ialah bahasa al-Quran, bahasa teras di dalam agama Islam. Cuma terdapat kesilapan yang sering berlaku dan menjadi ikutan para pengguna Bahasa Arab ketika mahu menyampaikan ucapan tahniah iaitu, mereka selalu mengucapkan “mabruk” (مبروك). Sedangkan penggunaan kalimah yang lebih tepat ialah "mubarak 'alaikum" (مبارك عليكم), atau "mubarak 'alaik" (مبارك عليك). Menurut kamus Mu’jam al-Wasit, kalimah asal “mabruk” (مبروك) ialah “baraka” (برك) yang bermaksud (ثبت وأقام) iaitu (duduk tetap, atau berdiri/bangun). Oleh itu, penggunaan ungkapan “mabruk” kepada seseorang bermaksud engkau telah “terduduk” atau dalam bahasa kasar juga boleh bermaksud “padan muka engkau”. Manakala penggunaan yang tepat “mubarak 'alaik” bermaksud “semoga keberkatan sentiasa memayungimu.” KESIMPULAN  Justeru...

DI MANA DARJAH KEISLAMAN KITA?

Assalamualaikum, salam Jumaat. Seorang Muslim belum tentu Mukmin , seorang Mukmin belum tentu Muhsin dan Mukhlis . Namun, seorang Muttaqin sudah tentu Muslim , Mukmin , Muhsin , dan Mukhlis . Siapakah yang dikatakan Muttaqin ini dan mengapa setiap Muslim harus berusaha mencapai darjat Muttaqin ? Apakah hubungkaitnya dengan akidah dan amalan ibadah seorang hamba? Mari bersama telusuri lima darjat seorang manusia yang memeluk agama Islam. 1. MUSLIM Perkataan Islam merupakan isim (kata nama) yang bermaksud agama Islam atau agama yang sejahtera. Muslim pula ialah orang yang beragama Islam dan menyerah diri serta tunduk kepada Allah SWT. Apabila seorang manusia telah mengucapkan dua kalimah syahadah dan berikrar Islam sebagai agamanya, bermakna dia sudah menerima segala kewajipan dan hak yang telah digariskan Islam seperti mengerjakan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan, membayar zakat dan menunaikan haji jika berkemampuan. Firman Allah SWT, “Wahai Tuhan k...

MINYAK MASAK DIMASUKI SERANGGA

Soalan: Minyak masak di rumah saya sering dimasuki serangga seperti semut dan lalat. Bolehkah saya menggunakan minyak tersebut? Bagaimanakah cara membuangnya? Adakah masih suci sekiranya saya membuang serangga tersebut? Jawapan: Menurut jumhur, bangkai binatang yang tidak ada darah mengalir seperti semut dan lalat tidak najis. Namun, mazhab Syafie mengatakan ia najis dan dimaafkan kerana kesukaran untuk mengelak daripadanya. Nabi SAW bersabda:  “Apabila lalat terjatuh di dalam bekas air kamu, maka celupkan ia ke dalam air itu kemudian buanglah lalat itu. Ini kerana pada sebelah sayapnya ada racun dan sebelah lagi ada penawar.”   (HR Bukhari dan Abu Daud) Difahami daripada hadis ini jika lalat itu najis, Nabi SAW tidak akan menyuruh kita mencelupkannya ke dalam air. Tentu Baginda SAW akan memerintahkan supaya air itu dibuang. Oleh kerana Nabi SAW tidak memerintahkan agar air dibuang, maka itu bermakna bangkai lalat tidak najis. Kalau ia dikatakan najis, maka naj...