Skip to main content

HUKUM TIDAK BERJEMAAH DI MASJID

Soalan: Ada pendapat yang mengatakan tidak sah solat orang yang menunaikan solat di rumah sedangkan dia tinggal berhampiran dengan masjid. Benarkah?

Jawapan: Pendapat ini tidak benar kerana solat sah dilakukan di mana-mana sahaja selagi kebersihan tempat solat terjamin. 

Sabda Rasulullah SAW, 
“Sesiapa yang mendengar azan tetapi tidak mendatangi (masjid), maka tiada solat baginya melainkan sesiapa yang uzur.” 
(H.R. Ibnu Majah)

Ulamak Syafie mengatakan ‘tiada solat baginya’ dalam kalimah di atas bermaksud tidak sempurna solat seseorang dan bukanlah tidak sah solat tersebut. Pahala seseorang yang menunaikan solat di rumah tidak sama dengan menunaikan solat di masjid. Rugi bagi orang yang mensia-siakan peluang pahala ini. 

Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang bersuci di rumah, kemudian dia pergi ke salah satu masjid untuk menunaikan solat daripada kewajipan yang telah Allah wajibkan kepadanya, maka setiap langkah tersebut dapat menghapuskan satu dosa dan langkah yang lainnya mengangkat darjatnya.” (H.R. Muslim)

Wallahu a'lam bis sawab...

Comments

Popular posts from this blog

FENOMENA “MABRUK”

Assalamualaikum, salam Jumaat. Menyuburkan kembali dan melazimkan penggunaan bahasa Arab hari ini merupakan perkembangan yang sangat baik. Sementelah bahasa Arab ialah bahasa al-Quran, bahasa teras di dalam agama Islam. Cuma terdapat kesilapan yang sering berlaku dan menjadi ikutan para pengguna Bahasa Arab ketika mahu menyampaikan ucapan tahniah iaitu, mereka selalu mengucapkan “mabruk” (مبروك). Sedangkan penggunaan kalimah yang lebih tepat ialah "mubarak 'alaikum" (مبارك عليكم), atau "mubarak 'alaik" (مبارك عليك). Menurut kamus Mu’jam al-Wasit, kalimah asal “mabruk” (مبروك) ialah “baraka” (برك) yang bermaksud (ثبت وأقام) iaitu (duduk tetap, atau berdiri/bangun). Oleh itu, penggunaan ungkapan “mabruk” kepada seseorang bermaksud engkau telah “terduduk” atau dalam bahasa kasar juga boleh bermaksud “padan muka engkau”. Manakala penggunaan yang tepat “mubarak 'alaik” bermaksud “semoga keberkatan sentiasa memayungimu.” KESIMPULAN  Justeru...

DI MANA DARJAH KEISLAMAN KITA?

Assalamualaikum, salam Jumaat. Seorang Muslim belum tentu Mukmin , seorang Mukmin belum tentu Muhsin dan Mukhlis . Namun, seorang Muttaqin sudah tentu Muslim , Mukmin , Muhsin , dan Mukhlis . Siapakah yang dikatakan Muttaqin ini dan mengapa setiap Muslim harus berusaha mencapai darjat Muttaqin ? Apakah hubungkaitnya dengan akidah dan amalan ibadah seorang hamba? Mari bersama telusuri lima darjat seorang manusia yang memeluk agama Islam. 1. MUSLIM Perkataan Islam merupakan isim (kata nama) yang bermaksud agama Islam atau agama yang sejahtera. Muslim pula ialah orang yang beragama Islam dan menyerah diri serta tunduk kepada Allah SWT. Apabila seorang manusia telah mengucapkan dua kalimah syahadah dan berikrar Islam sebagai agamanya, bermakna dia sudah menerima segala kewajipan dan hak yang telah digariskan Islam seperti mengerjakan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan, membayar zakat dan menunaikan haji jika berkemampuan. Firman Allah SWT, “Wahai Tuhan k...

MINYAK MASAK DIMASUKI SERANGGA

Soalan: Minyak masak di rumah saya sering dimasuki serangga seperti semut dan lalat. Bolehkah saya menggunakan minyak tersebut? Bagaimanakah cara membuangnya? Adakah masih suci sekiranya saya membuang serangga tersebut? Jawapan: Menurut jumhur, bangkai binatang yang tidak ada darah mengalir seperti semut dan lalat tidak najis. Namun, mazhab Syafie mengatakan ia najis dan dimaafkan kerana kesukaran untuk mengelak daripadanya. Nabi SAW bersabda:  “Apabila lalat terjatuh di dalam bekas air kamu, maka celupkan ia ke dalam air itu kemudian buanglah lalat itu. Ini kerana pada sebelah sayapnya ada racun dan sebelah lagi ada penawar.”   (HR Bukhari dan Abu Daud) Difahami daripada hadis ini jika lalat itu najis, Nabi SAW tidak akan menyuruh kita mencelupkannya ke dalam air. Tentu Baginda SAW akan memerintahkan supaya air itu dibuang. Oleh kerana Nabi SAW tidak memerintahkan agar air dibuang, maka itu bermakna bangkai lalat tidak najis. Kalau ia dikatakan najis, maka naj...